hits

mai 2015

Gammelt og nytt i Silicon Valley

Foto: Trond Olsen

Hva har en gammel garasje og en veistubb i California gjre med mye av den teknologien som vi omgir oss med i hverdagen? California har verdens ttende strste konomi (37,8 mill innbyggere) der en av grunnene er teknologi-senteret som finnes i Bay-area (7,5 mill innbyggere) mellom San Fransisco og Silicon Valley. Det at Apple, Google, Facebook, og Tesla, for nevne noen, har hovedsete i omrdet sier vel det meste. Naboen jobber hos Facebook og de har over 6000 ansatte rett nede i gata og med 4 rs fartstid i Facebook anser han seg som en av veteranene p jobben.

Omrdet er kjent for vre god p Venture aktivitet; det vil si finansiere oppstarts bedrifter for s selge seg ut nr teknologien er moden for kommersialisering. Av de 20 strste Venture-selskapene i USA er 10 av dem lokalisert i gangavstand fra kontoret her p Stanford, de fleste plassert p Sand Hill Road (Bloomberg.com) som gr parallelt med Stanford.

Starten p Silicon Valley regnes for ha foregtt i en garasje i Palo Alto p slutten av 1930-tallet (Audia and Rider 2005) da de tidligere Stanford-studentene William Hewlett og David Packard fulgte sin professor Fredrick Terman's rd om starte egen bedrift i stedet for begynne i et av de store teknologifirmaene p stkysten. De startet med 538 dollar og en brukt syleboremaskin fra Sears i nevnte garasje men vokste raskt ut av denne. Det frste produktet fikk navnet 200A for at det skulle se ut som at de hadde vrt i drift en stund - i dag har de fleste et forhold til HP-logoen p godt og vondt.

Les mer pwww.innovativeteams.no

Det er mange forklaringsmodeller p at omrdet har hatt en s eksponentiell utvikling siden opp gjennom rene. I ?Why the Valley went first? fremhever Fleming, Colfer et al. (2007) viktigheten av nettverkene for denne utviklingen, eksemplifisert her med:

●Stanford studenter fikk seg ofte jobb og ble vrende i omrdet etter fullfrt utdannelse, i motsetning til f.eks. MIT I Boston, der mange flyttet til andre deler av USA for f seg jobb. Dette ga et sosialt og profesjonelt nettverk som kte flyten av tanker og ideer og ogs ga kt mobilitet mellom firma og bransjer.

●PARC (Palo Alto Research Center) regnes ogs som en viktig bidragsyter der mange ideer og oppfinnelser som ikke passet Xerox?s forretningsmodell ble tatt med av ansatte ut i oppstarts-bedrifter (f.eks. 3COM og Adobe).

●IBM post-doc program Almaden Valley Labs ansatte nyutdannede med det i sikte f dem gjennom et 2-rig forskningsprogram og deretter f dem over i andre private firma. Dermed skapte de et nettverk med dyktige fagfolk med et positivt forhold til IBM, men som samtidig var ansatt i en rekke firma og bransjer.

Men kan andre omrder i verden lre noe av Silicon Valley? Kan f.eks. veletablerte firma, som er avhengige av innovere for ha overleve, ta til seg lrdommen fra Silicon Valley og integrere den i eksisterende forretningsmodell? Tushman (2014) viser til eksempler p strre firma som har forskt seg p forskjellige former for integrering og finansiering av startups. Der finner han at blant annet eksisterende ledelsespraksis, organisasjonskultur og identitet har lagt s store hindringer for suksess at han advarer mot tro at veletablerte firma skal kunne g for en slik modell. Han viser til en "ambidextrious" organisasjonstrategi som lsning, der utnytting av eksisterende teknologi og forretningsmodell samt utforskning av nye teknologier og forretningsmodeller knyttes sammen ved hjelp av daglig leder eller ved hjelp av ledergruppa. Dog, dette setter ogs store krav til ledelsen og dynamikken innad i teamet.

Den tradisjonelle Venture-modellen der oppstarts firma fr finansiell sttte i tidligfasen har ftt konkurranse fra flere modeller i de siste rene. En variant er crowdfunding ala Indiegogo der det er mer snakk om donasjoner til oppstartprosjekt fra nr sagt hvem som helst. Weiblen and Chesbrough (2015) sier de nye mtene hndtere startups p kan vre en viktig kilde for innovasjon for veletablerte firma og presenterer 2 nye former som ikke involverer eierskap. De mener at modellene muliggjr et bredt sk da de gir involvering i mange selskap p en gang, samtidig som det blir en kilde til raskere tilpasse seg skiftende omgivelser. De kaller den ene plattform-basert og fungerer kort sagt slik at firmaet gir startups tilgang og support til firmaets egen teknologi. Det gir en mulighet til spre egen (plattform) teknologi til nye firma og bransjer. Apples IOS-plattform er et klassisk eksempel, og PayPal's platform er et annet eksempel som gir mange nystartede firma muligheten til overfre penger trygt fra sine kunder. PayPal gir da support under utviklingen og tar ikke betalt fr inntektene til oppstartsbedriften passerer $1,5 millioner. Uber har benyttet PayPal for utvikle sitt konsept mot taxi-kunder og er i dag tilgjengelig i 55 land med San Fransisco som fdested og hovedsete.

Audia, P. G. and C. I. Rider (2005). "A garage and an idea: what more does an entrepreneur need?" California Management Review 48(1): 6.

Bloomberg.com (2014). "http://www.bloomberg.com/bw/articles/2014-12-04/venture-capital-sand-hill-road-rules-silicon-valley."

Fleming, L., et al. (2007). "Why the Valley went first: aggregation and emergence in regional inventor networks." The Emergence of Organizations and Markets: 520-544.

Tushman, M. (2014). "Why Silicon Valley Rules Don?t Work for So Many Older Companies." Harvard Business Review.

Weiblen, T. and H. W. Chesbrough (2015). "Engaging with Startups to Enhance Corporate Innovation." California Management Review 57(2): 66-90.

Les mer pwww.innovativeteams.no